Slik unngår du skjulte kostnader ved avfallshåndtering

Slik unngår du skjulte kostnader ved avfallshåndtering

Skrevet av Franzefoss
26. feb 2021 | 4 min read

Slik unngår du skjulte kostnader ved avfallshåndtering

Mange vektlegger pris mest når de skal velge en avfallsleverandør, men skjulte kostnader kan gjøre at tjenesten ikke ble så rimelig som først antatt. Dette bør du sjekke for ikke å bli overrasket når fakturaen kommer.

Les også: Dette påvirker prisen for avfallshåndtering

Les salgs- og leveringsbetingelsene nøye

Når du tegner kontrakt med en avfallsleverandør, eller bestiller en tjeneste fra dem, får du et avtaledokument hvor prismatrisen står. En prismatrise er en oversikt over tjenesten du bestiller, og hva de ulike delene av den koster. 

Selv om avtaledokumentet skal vise hva tjenesten koster, er det likevel ikke sikkert at alle kostnadene står oppført der. Det varierer litt fra leverandør til leverandør om for eksempel fakturagebyr og bompenger er lagt inn i prisen eller kun står i salgs- og leveringsbetingelsene.

Salgs- og leveringsbetingelsene kan være et vedlegg til avtalen, men som regel er det oppgitt som en lenke til en side på leverandørens nettside. For å kontrollere at du har fått med deg alle kostnadene tjenesten innbefatter, er det lurt å lese salgs- og leveringsbetingelsene nøye i tillegg til avtalen.

Les også: Hva er viktig å tenke på ved valg av avfallsleverandør

 

Sjekk om bompenger er inkludert i transporten

I de store byene har bompengene innvirkning på prisen. Noen aktører har dette bakt inn i prisene, mens andre etterfakturerer det. Dersom det ikke er lett å finne ut av dette i avtalen eller i salgs- og leveringsbetingelsene, er det lurt å kontrollsjekke med leverandøren om bompenger er inkludert i transporten. 

Vær oppmerksom på at selv om leverandøren henter avfallet ditt med elektrisk renovasjonsbil, kan de fakturere deg for bompenger.

 

Unngå sorteringsgebyr

Når avfallet kommer inn på en gjenvinningsstasjon, blir det kontrollert. Er det noe i avfallet som ikke skal være der, vil det påløpe et sorteringsgebyr. Har du for eksempel en egen beholder for papp, men det ligger også noe plastemballasje der, vil det koste ekstra. Dette gjelder også blandet avfall. Selv om du har valgt å levere alt avfallet i én beholder, må du huske på at det ikke skal inneholde for eksempel EE-avfall eller farlig avfall.

Dette får ikke leverandøren kontrollert eller priset i forkant. For at prisen skal bli mest mulig lik det dere ble enige om, er det viktig at du setter deg inn i sorteringsguidene og sorterer riktig. Om du er usikker på hvordan du skal sortere ulike avfallstyper, er det et godt tips å forhøre seg med leverandøren eller sjekke sortere.no.

Les også: Dette bør du vite om avfallshåndtering

 

Velg e-faktura

Noen leverandører har et fakturagebyr/administrasjonsgebyr, og dette kan være på alt fra 40 til 150 kroner. I likhet med bompenger varierer det fra leverandør til leverandør om dette står i prismatrisen eller kun i salgs- og leveringsbetingelsene.

For å unngå denne kostnaden kan man velge e-faktura, men vær oppmerksom på at noen leverandører har dette gebyret uansett hvilken faktureringsmåte man velger.

 

Konklusjon

Vær oppmerksom på skjulte kostnader når du velger avfallsleverandør. Ofte står ikke utgifter som bompenger og fakturagebyr i avtalen, men kun i salgs- og leveringsbetingelsene. I tillegg kan sorteringsgebyr påløpe dersom du ikke sorterer riktig. Det er derfor lurt å lese avtalen og salgs- og leveringsbetingelsene nøye, eller spørre leverandøren dersom det er noe du er usikker på.

 

New call-to-action

Andre leste også

Last ned guide til kildesortering

I disse sorteringsguidene har vi samlet informasjon om de avfallstypene du antagelig er kjent med dersom du jobber innen bygg og anlegg, lager, eller handel og eiendom.

Last ned her