Slik kvitter du deg med gamle fritidsbåter - miljøvennlig og lønnsomt

Del dette innlegget
Slik kvitter du deg med gamle fritidsbåter - miljøvennlig og lønnsomt
Franzefoss

Skrevet av:
Franzefoss

Vi gjør oppmerksom på at nye sorteringskrav eller andre endringer vedrørende kildesortering kan ha oppstått etter at dette blogginnlegget ble skrevet og publisert.

Har du en gammel båt som synger på siste verset og er usikker på hva du skal gjøre med den? Lever inn fritidsbåten din til Franzefoss Gjenvinning, gjør miljøet en tjeneste og få vrakpant for båten din. Vi har stilt anleggssjefen i Tønsberg, Tor Erik Hermansen, noen spørsmål om hvordan man går frem for å levere båtvraket. 

 

Hvor i landet kan man levere inn båter til gjenvinning?

– Dessverre har ikke alle Franzefoss-anlegg kapasitet til å ta imot båtvrak. Et av de som gjør det, er gjenvinningsanlegget vårt i Tønsberg. I tillegg tar anleggene våre i Oslo, Sandvika, Kristiansand, Haugesund, Hareid, Porsgrunn og Trondheim imot båtvrak. 

 

 Hva slags dokumentasjon må kunden ha for å levere inn båten?

– Kunden må identifisere seg og erklære eierskap til båten.

 

Er det noen typer båt dere ikke kan ta imot?IMG_8285

– Vi tar imot fritidsbåter, fra seilbrett og kajakker til cabincruisere og seilere på opptil 6 tonn. Vi kan også ta inn større båter, dette må bare avtales på forhånd. Den største båten vi har tatt imot var på 50 fot og veide 20 tonn.

Hva må kunden gjøre med båten på forhånd? 

– Båten må være tømt for alle væsker, olje, kjølevæske, drivstoff og septik. Det skal ikke være noe igjen der som ellers ikke hører hjemme i en båt, den må være helt tømt for alle typer avfall. 

 

Hva gjør dere med båten når den kommer inn på anlegget? 

– Båtene blir plukket fra hverandre manuelt og maskinelt, og så sorterer vi avfallet. 

 

Koster det penger å levere inn båten? 

– Det koster ingenting for kunden å levere inn fritidsbåt. Tvert imot kan man få utbetalt 1000 kr i vrakpant fra Miljødirektoratet for å levere inn båten til gjenvinning! Det er et fint insentiv for miljøet, som også kommer kunden til gode. Dersom man ønsker at båten hentes av oss, kan det forekomme transportkostnader knyttet til dette. 

 

Bestilling henting eller avtal levering av båten

 

Hva innebærer avtalen med Miljødirektoratet? 

– Tilskuddssatsene skal dekke kostnader og gjøre det attraktivt å etablere mottak for fritidsbåter. Kostnaden ved å ta imot båtvrak er stor, så uten tilskuddsordningen vi får fra Miljødirektoratet ville ikke dette vært mulig. Motivasjonen ved å samle inn og behandle båter som skal kasseres skal bidra til å hindre at mennesker og natur eksponeres for farlige miljøgifter og mikroplast fra båter som hensettes. 

 

Hvorfor er det bedre å levere inn båten enn å la den synke på havet? 

– Kasserte fritidsbåter kan inneholde deler som skader miljøet. Det kan også være farlige stoffer i båten, for eksempel fra bunnstoff i skrog. De fleste fritidsbåter i Norge er laget av komposittmaterialer. Dumping av slike båter i havet vil føre til nedbrytning som over tid fører til mikroplast i havet.

I tillegg vil materialgjenvinning og energiutnyttelse av båtene gi reduserte klimagassutslipp og andre positive miljøeffekter.

 

Hvem er det som oftest leverer inn båtvrak – bedrifter eller privatpersoner? 

– Det er flest privatpersoner, men også båtforeninger, havner og kommuner leverer inn en del.

 

 Hvor mange tonn tar dere inn i løpet av et år?

I 2024 tok vi imot 300 tonn fra båtvrak. 

 

Jeg vil få båten min hentet – hvordan går jeg frem da? 

Gå inn på nettsiden vår og fyll ut skjemaet. Dersom båten faller inn under våre kriterier, henter vi båten kostnadsfritt i løpet av en ukes tid. Det er også viktig å presisere at ved noen av våre anlegg kan det være transportkostnader knyttet til henting av båtvrak. 

 

Har du en fritidsbåt du vil gjenvinne? Ta kontakt med oss!

 

Bestilling henting eller avtal levering av båten

Del dette innlegget