Har bedriften din riktig avfallsløsning?

Har bedriften din riktig avfallsløsning?

Skrevet av Franzefoss
25. jun 2021 | 4 min read

Har bedriften din riktig avfallsløsning?

En avfallsløsning for bedriften din skal ikke bare sørge for god sorteringsgrad, men må også være praktisk og kostnadseffektiv.

I denne artikkelen gir vi deg tips til hva du bør tenke på når du skal velge riktig avfallsleverandør.

Har leverandøren gode løsninger på avfallet bedriften din produserer?

Flere bedrifter har i dag en grønn miljøprofil med mål om å redusere avfallsmengden og at mest mulig avfall går til gjenbruk, materialgjenvinning eller energigjenvinning. En god avfallsleverandør har faglig kompetanse på nettopp dette, og skal kunne skreddersy løsninger basert på behovene dine.

Før du inngår en avtale med en avfallsleverandør, har dere gjerne gått gjennom hvilke avfallstyper bedriften din produserer og i hvilke mengder. Hvis du for eksempel har mye papp og papir, kan det lønne seg å velge en leverandør som har gode avfallsløsninger for dette. Mange leverandører har nå for eksempel komprimatorer som presser pappen sammen, slik at avfallet ikke trenger å hentes så ofte.

Les også: Kildesortering i kontorbygg: Dette må du huske på

God kommunikasjon kan gjøre avfallsløsningen rimeligere

Dersom det oppstår mer eller mindre avfall i bedriften din enn det dere beregnet på forhånd, er det viktig at du tar kontakt med avfallsleverandøren din om dette. Hvis du produserer mindre avfall, kan avfallsleverandøren hente avfallet sjeldnere, og det er penger å spare. Hvis du produserer mer avfall, kan det være annet utstyr, som for eksempel komprimerende utstyr, som gjør avfallsløsningen bedre. En komprimator presser avfallet sammen, slik at det tar mindre plass, og reduserer transportbehovet.

I tillegg til endringer i avfallsmengde kan det også forekomme endringer i avfallstyper. Det kan for eksempel oppstå mye plast over en kortere eller lengre periode, og det kan være behov for å sette inn en container eller annet sorteringsutstyr for dette. Foruten at det er rimeligere å levere rene avfallstyper enn blandet avfall, har noen avfallstyper så gode løsninger for materialgjenvinning at du i tillegg kan levere det gratis. Eksempler på dette kan være metaller, papp og plastfolie. Det er derfor lurt å ta kontakt med avfallsleverandøren din dersom det oppstår nye avfallstyper i bedriften.

Avfall og avfallstyper kan være komplekst, og det er ikke alltid like innlysende hva som skal sorteres hvor. Når det gjelder plast, finnes det for eksempel utallige typer med forskjellige egenskaper som skal sorteres for seg.

Les også: Dette bør du vite om plastavfall 

Selv om du har en beholder for blandet avfall, kan den ikke inneholde impregnert trevirke, lysstoffrør eller annet farlig avfall. For å unngå sorteringsgebyr eller andre misforståelser, er det viktig å ta kontakt med avfallsleverandøren om det er noe du er usikker på.
Hvis du synes tidspunktet for tømming av avfallet ikke er optimalt, at sorteringsutstyret tar for stor plass, eller at det er utfordrende å få til god sortering på arbeidsplassen, bør du ta kontakt med avfallsleverandøren din.

Husk at det er bedre å ta kontakt med avfallsleverandøren din én gang for mye enn én gang for lite. Det kan spare deg for frustrasjon, misforståelser, feilsortering og ikke minst – utgifter!

Les også: Dette bør du vite om avfallshåndtering

Hvor mye bistår avfallsleverandøren?

Å sortere mest mulig er ikke bare bra for miljøet, men også for lommeboken. Du kan derfor spare mye på å velge en leverandør som tilbyr opplæring og sorteringsveiledning og ser på avfallsstrømmene internt, slik at sorteringen blir optimal.
Jo renere avfallstyper du leverer, desto rimeligere er det. Noen avfallstyper kan til og med være kostnadsfrie å levere til gjenvinning dersom det er sortert riktig.

Hvor stor rolle bør pris spille?

Uansett hvilket produkt eller hvilken tjeneste man skal kjøpe, ønsker man å få det billigst mulig. Men husk at det billigste ikke nødvendigvis er det beste. Har du fått tilbud om en rimelig avtale fra en leverandør, men vedkommende ikke har kapasitet til å hente avfallet som avtalt, eller i verste fall ikke henter det i det hele tatt, kan det føre til økonomiske tap. Det kan være i form av dårlig omdømme eller at du må få en annen leverandør til å hente det. Det kan derfor være lurt å ringe noen referanser for å være på den sikre siden.

Du må i tillegg være oppmerksom på skjulte kostnader. Ofte står ikke utgifter som bompenger og fakturagebyr i avtalen, men kun i salgs- og leveringsbetingelsene. I tillegg kan sorteringsgebyr påløpe dersom du ikke sorterer riktig. Det er derfor lurt å lese avtalen og salgs- og leveringsbetingelsene nøye, eller spørre leverandøren dersom det er noe du er usikker på.

New call-to-action

Andre leste også

Last ned guide til kildesortering

I disse sorteringsguidene har vi samlet informasjon om de avfallstypene du antagelig er kjent med dersom du jobber innen bygg og anlegg, lager, eller handel og eiendom.

Last ned her