Taktskifte hos Franzefoss

8. mai 2024
Del dette innlegget
Taktskifte hos Franzefoss
Franzefoss

Skrevet av:
Franzefoss

Familieeide Franzefoss fornyer sin visuelle identitet som ledd i en modernisering av konsernet. Logoen blir tilpasset digitale kanaler, og selskapet fornyer det grønne uttrykket som har preget bilpark, anleggsmaskiner og containere i over 100 år.

«Franzefoss skal ta en enda tydeligere posisjon på bærekraft fremover. IMG_1516 (1)Vi ønsker å signalisere taktskiftet gjennom en mer energisk, moderne og fremtidsrettet visuell profil,» sier kommunikasjonssjef Nina Zimmer.
 

«I prosessen med å utarbeide den nye visuelle merkevaren til Franzefoss, har det vært viktig for oss å bevare både historien, kulturen og det vi kommer fra i det visuelle uttrykket vårt, samtidig som vi har hatt lyst til å modernisere og tilføre noe nytt» sier Zimmer.

Zimmer har ledet prosjektet rundt merkevareløftet siden hun startet i selskapet i 2023. Hun er en av tre nye medlemmer i konsernledelsen det siste året. I denne perioden har Franzefoss ansatt flere nye ledere, utviklet ny merkevare- og kommunikasjonsstrategi, ny bærekraftstrategi og nå ny visuell profil.                                                                                       Kommunikasjonssjef, Nina Zimmer. 

Alle konsernets heleide virksomheter skal fortsette å bruke Franzefoss-logoen og den nye profilen, selv om de opererer i ulike bransjer.

De to største forretningsenhetene i Franzefosskonsernet er Franzefoss Gjenvinning og Franzefoss Pukk. 

«Felles for pukk og gjenvinningsbransjen er jo at begge sikrer gjenbruk og ombruk av ressursene vi forvalter. IMG_1429Sirkulære løsninger har Franzefoss drevet med i over 100 år, siden vi startet opp i 1919, så det er ikke nytt for oss. Nå har vi også fått en visuell profil som speiler den lange tradisjonen og kunnskapen vi sitter med, og det er vi svært fornøyd med» sier Truls Markussen, konsernleder i Franzefoss.

I prosessen med å revitalisere merkevaren, har det vært sentralt å utvikle en logo som kan leve fint side og side med den logoen Franzefoss bruker i dag.

Den nye profilen er utviklet i samarbeid med Neue Design Studio. Kundeansvarlig og rådgiver i Neue, Gørill Kvamme, sier det aldri var aktuelt å bytte ut Franzefoss-grønnfargen. Også logoens egenart, som ble tegnet av farfaren til dagens konsernleder i sin tid, beholdes, selv om navntrekket får et mer tidsriktig uttrykk.                                                                                    Konsernleder, Truls Markussen. 

 

«Vi er veldig stolte av resultatet. I endringsprosesser er vi alltid opptatt av å ta vare på merkevarens egenart. I respekt for Franzefoss’ historie, erfaring og tradisjoner, har vi valgt å beholde mye av den opprinnelige identiteten, men ved å forenkle og forsterke deler av identiteten får vi et kraftfullt og moderne uttrykk som synliggjør et fremtidsrettet Franzefoss, sier Kvamme.

Poster 2

«Franzefoss har alltid vært et grønt selskap, visuelt, og med ambisjonen om å ta en enda tydeligere posisjon innen bærekraft, landet vi raskt på at veien å gå var å ta eierskap til grønt og utvidere fargepaletten med flere og friskere grønntoner,» sier hun.

Den nye visuelle profilen til Franzefoss, lanseres i dag, 8. mai. Utrulling av den nye profilen vil deretter skje gradvis. Snart lanseres også nye nettsider, som blir stadig viktigere for kundeservice, salg og rådgivning både i bedrifts- og privatmarkedet.

Del dette innlegget