Ombruksstein fra Franzefoss gir nytt liv til gammel skogsbilvei 

Del dette innlegget
Ombruksstein fra Franzefoss gir nytt liv til gammel skogsbilvei 
Franzefoss

Skrevet av:
Franzefoss

I Rotudalen i Lier har Franzefoss Pukk, sammen med Viken Skog, vist hvordan ombruksstein kan gi nytt liv til gamle veier.

Den 2,2 kilometer lange skogsbilveien fra Gulliksrud og innover i Rotudalen ble sist brukt på 1970-tallet. Nå er den totalrenovert med bærelag og slitelag fra Franzefoss Pukk. Til sammen er det brukt rundt 3000 kubikkmeter bearbeidet ombruksstein som er mottatt fra store infrastrukturprosjekter som Fornebubanen, E18 Ramstadsletta og kabeltunnelen i Oslo.

– Store veiprosjekter har ofte et overskudd av stein som de må bli kvitt. I stedet for at disse massene havner på deponi, tar vi imot steinen, kvalitetstester den og finner nye bruksområder. I dette tilfellet hadde steinen egenskaper som gjør den svært godt egnet til blant annet skogsbilveier, sier Erik Finboe Skogrand, salgsansvarlig i Franzefoss Pukk.

 

Samarbeid for bærekraft og kvalitet

Gjennom samarbeidsavtalen mellom Franzefoss og Viken Skog får andelseierne tilgang til dokumenterte, trygge masser til gunstige priser, og bidrar samtidig til redusert miljøbelastning.

– Samarbeidet med Franzefoss betyr at vi kan være sikre på at massene vi bruker er godkjente og rene, samtidig som skogeier får den beste prisen. Det er også positivt at vi kan bruke lokale ressurser og gjenbruke masser som ellers ville gått til spille. Det er rett og slett sunn fornuft, sier Anders Storrustemoen, veiplanlegger i Viken Skog.
Han legger til at erfaringene med ombruksstein så langt er svært gode.

– Gjenbrukssteinen er mer enn bra nok for skogsbilveier, og burde kanskje vært brukt mer også i andre prosjekter. Når Franzefoss har kvalitetssikret massene, er forskjellen fra jomfruelig stein nærmest ikke-eksisterende.
Det kan Skogrand bekrefte.

– Ombruksstein egner seg ofte like godt som jomfruelig stein, og i mange tilfeller er ombruksstein å foretrekke. For skogsbilveier må steinen enkelt kunne komprimeres og binde seg. Nøkkelen er å finne riktig kvalitet til riktig formål, sier Skogrand.

 

Skogeier Øyvind Hagen Ekeberg,Anders Storrustemoen, veiplanlegger i Viken Skog, Erik Finboe Skogrand, salgsansvarlig i Franzefoss Pukk

Foto: Skogeier Øyvind Hagen Ekeberg,Anders Storrustemoen, veiplanlegger i Viken Skog og Erik Finboe Skogrand, salgsansvarlig i Franzefoss Pukk.


Fornøyd skogeier

Skogeier Øyvind Hagen Ekeberg kjøpte eiendommen for seks år siden og ønsket å sette den gamle veien i stand igjen.
– Det står mye tømmer her inne, og for å kunne drive skogen måtte veien rustes opp. 
At stein som ellers kunne blitt avfall, nå brukes til å bygge opp igjen skogsbilveien, synes Ekeberg er en god løsning.
– Jeg er positiv til gjenbruk, så lenge massene er rene og oppfyller kravene, sier han.


Trygge og bærekraftige masser

Ombruksstein bidrar til redusert behov for uttak av nye naturressurser, mindre avfall og lavere utslipp fra transport. For Franzefoss handler det om å kombinere dokumentert kvalitet med bærekraftige løsninger.

– Dette prosjektet er et godt eksempel på hvordan riktig materialbruk skaper verdier for både næringen og naturen. For oss handler det om å gjøre det enkelt for kundene å ta bærekraftige valg – uten å gå på kompromiss med kvaliteten, sier Skogrand.

 

 

Last ned veileder for bruk av ombrukstein

Del dette innlegget