For at gjenvinningsmottak skal ta imot det farlige avfallet ditt, må det deklareres. Det gjør du på avfallsdeklarering.no. Der fyller du ut et deklareringsskjema med opplysninger om avfallets opprinnelse, innhold og egenskaper.
Avfallsdeklarering består av flere moduler. Fremgangsmåten for deklarering er som følger:
Opprette bedriftsprofil
Opprette sluttbrukere (de som skal deklarere)
Administrasjonsmodulen inneholder opplysninger om virksomheten, som f.eks. organisasjonsnummer og hvem i bedriften som skal bruke tjenesten. Dersom virksomheten din har flere forretningssteder eller driver innen flere bransjer, og dere har mer enn ett organisasjonsnummer, skal du bruke underenhetsnummeret i deklareringsskjemaet.
De i virksomheten som er registrert som brukere av avfallsdeklareringen, kan deklarere farlig avfall i deklarasjonsmodulen. Der har du også oversikt over påbegynte, sendte og ferdige deklarasjoner. Du kan endre eller tilbakekalle en deklarasjon helt til mottaket har avsluttet kontrollen av deklarasjonen.
Når du skal velge en samarbeidspartner til å hjelpe deg med det farlige avfallet virksomheten din har, er det noen kjennetegn du bør se etter, og noen viktige spørsmål du bør stille.
Samarbeidspartneren du velger, skal gjøre deg trygg på at du får all den hjelp og informasjon du trenger for å håndtere og transportere virksomhetens farlige avfall i samsvar med alle gjeldende lover og regler.
For å være helt trygg på at deklareringsskjemaet blir utfylt og sendt i henhold til de enhver tid gjeldende regler, kan du gi Franzefoss fullmakt til at vi kan deklarere på vegne av deg. Da gir du oss fullmakt mellom steg 2 og 3 i fremgangsmåten beskrevet ovenfor.
Etter at avfallet er levert og mottaksanlegget har gått gjennom og sjekket at det du leverte, samsvarer med det deklarasjonen sier, blir deklarasjonen satt i karantene noen dager. Da sendes den inn og loggføres på avfallsdeklarering.no. Dette er bedriftens bevis og dokumentasjon på at avfallet er håndtert på riktig måte.